×

Wat wil je vinden?

Kuh

Een restje van De Blik van Bruegel
2 foto's

Vreemde eend in de bijt

Kuh van Lois Weinberger was onderdeel van de tentoonstelling De Blik van Bruegel (2019). In dat jaar was het 450 jaar geleden dat Pieter Bruegel de Oude stierf. De schilder woonde in Brussel en kwam naar het Pajottenland om te schilderen en inspiratie op te doen. Dit werd gevierd met een openluchttentoonstelling met tal van kunstwerken van internationaal gerenommeerde kunstenaars en ontwerpers.

Weinberger inspireerde zich voor Kuh (Duits voor koe) op het rode ras, een West-Vlaams runderras. De realistisch koe in beschilderd aluminium staat aan de rand van een kleine verkaveling met zicht op een wei met echte zwart-wit gevlekte koeien. De geboetseerde koe is dus een vreemde eend in de bijt. Ze staat daarenboven niet in de wei, maar in de bebouwde kom, een knipoog naar de subtiel kritische blik die Bruegel vaak in zijn schilderijen integreerde.  

Meer weten?

Over Lois Weinberger

Lois Weinberger ziet zichzelf als een veldwerker en onderzoekt sinds de jaren 1970 het spanningsveld tussen natuur en cultuur. Hierbij vormt de studie van onkruid via notities, tekeningen, foto’s, objecten, theoretische reflecties, film en interventies in de publieke ruimte een rode draad.

Zijn zeer poëtische oeuvre situeert zich op het snijvlak van politiek, ecologie en kunst en richt zich vaak op ‘non-plaatsen’ in de stad. Zo vestigde hij voor Documenta X (Kassel, 1997) de aandacht op de wereldwijde vluchtelingenproblematiek door Zuid-Europese planten naar een verlaten treinspoor te ‘onthemen’. In 2009 vertegenwoordigde hij Oostenrijk op de Biënnale van Venetië.

Over het kunstwerk

KUH van Lois Weinberger werd oorspronkelijk bedacht voor het verkeersknooppunt dat in de jaren 2000 de Kennedy-rotonde met het De-Bolle-kruispunt in Oostende zou verbinden. Weinberger ontwierp KUH met het opzet om de met geluidswanden omzoomde viervaksbaan – die voor hem als een racetrack overkwam – met een contrastrijke ingreep te accentueren. De realistisch geboetseerde koe zou hij op een stuk grasland tussen twee rijstroken plaatsen als herkenningspunt om zo het surrealistische karakter van de plek te benadrukken. Het werk kwam er echter nooit terecht.

Nu krijgt KUH niet alleen een nieuwe bestemming, maar evolueert ook de betekenis ervan. Weinberger inspireerde zich voor KUH op een West-Vlaams rood runderras dat vroeger het polderlandschap kenmerkte. In Oostende wou hij hiermee de aandacht vestigen op het verdwijnen van bepaalde rassen ten voordele van de op massaconsumptie gekweekte soorten. In het parcours in Dilbeek staat deze bruine koe aan de rand van een kleine verkaveling met zicht op een wei vol zwart-wit gevlekte koeien. Deze koe is een ‘vreemde eend in de bijt’ en staat bovendien niet in een wei, maar in de bebouwde kom. Hierdoor krijgt ze opnieuw iets surrealistisch.

Tegelijk verwijst Weinberger naar werk waarin hij met het verplaatsen van planten de aandacht vestigt op de wereldwijde migratieproblematiek. Een landschap is meer dan wat je op het eerste zicht als vanzelfsprekend ervaart. Zo sluit Weinberger aan bij de subtiele kritische blik die Bruegel vaak in zijn schilderijen verwerkt. 

Kuh